Einde Bali Begin Australie!

Alweer meer dan een week verder!

Donderdag ochtend stond er om 7 uur een auto klaar die ons in twee uurtjes naar de ferry bracht aan de oostzijde van Lombok. het was dit keer niet een ferry die elk moment uit elkaar kon vallen en er 5 uur over doet om aan de andere kant te komen…. Nee het was een ferry van het bedrijf Newmont die airco heeft en in een uur aan de andere kant is. Daar aangekomen heb je het idee dat je met het vliegtuig gaat want alles gaat door de x-ray en word gecontroleerd. Niemand geloofde ook dat we daar hoorde te zijn want ondanks dat het een amerikaans bedrijf is, is 98% Indonesiër. Als je dan eenmaal het bedrijfsterrein op komt (wat super groot is midden in de jungle) dan heb je het idee dat je in america bent. Ze geven hoge boetes als je je gordel niet om hebt. max speed is 40 en je moet een keer toeteren als je je motor start twee keer als je gaat reiden. We werden naar ons hotel gebracht waar lekker airco was en warm water enzo. We konden drie keer per dag eten. als je de zaal in kwam cheackte je in met je pas en kon je eten. De eerste middag zijn we gelijk Naar de spot tropicals gegaan om ff te surfen. De tweede dag zijn we wat rond gaan toeren langs de kust. De avond voor dat we vertrokken was er een BBQ … echt op zn Amerikaans groot allemaal. Voor bier moest je ergens van te voren bonnen gekocht hebben maar gulukkig kreeg ik van een wild vreemde werknemer daar (die ook met me op de foto wou) twee biertjes! op de terug weg vertelde ik aan Budy dat ik die water vliegtuigjes zo vet vond. toen vertelde hij dat dat voor 27 euro het vliegtuigje me naar lombok kon brengen. maarja …. volgende keer zei ik :D

De rest van de reis (met de ferry , auto over lombok, scooter over lombok, slow ferry en scooter naar jimbaran) ging super. Zelfs de politie controleerde ons niet.

Zondag was de eerste dag weer in Bali! Het was even wennen aan de drukte maar het voelde een beetje als “back home”. Gelijk maar gaan surfen op de spot Nikko. De golven waren verschrikkelijk hoog maar gelukkig niet op de spot Nikko. Op andere spots waren de golven 10 meter ofzo. Op Nikko twee meter (head high). Heel relext en maar een paar in het water.

Maandag gingen we naar srilanka maar de wind verpeste de golven en gingen we naar aiportreef maar daar waren geen golven. uiteindelijk ging ik alleen ff bij greenball kijken maar daar was het tij te hoog voor een paar goede golven. ofwel de eerste dag dat ik voor een surf ging en ik niet gesurft heb. Ik had wel 100km gereden voor niets hahaha (t was wel een mooie trip).

Dinsdag Was een bizarre dag. We gingen met zn alle naar GreenBall. De golven waren dik dubbel over head. ofwel een meter of vijf zes. Eigenlijk leek het me iets te groot maar ik was met een groep dus het komt wel goed. Er is een groot rif met aan de zijkant een soort rivier waar al het water, dat over het rif is gekomen door de golven, weer naar buiten spoelt. leuk om je achter de branding te laten spoelen, maar op de terugweg moet je dus over het rif want anders kom je niet aan de kan door de stroming van de rivier. Mijn eerste 2 golven waren geen succes maar de 3e was een dikke rit. Een nieuw persoonlijk record. Ik was er zo blij mee dat ik mijn 4e wilde pakken. maar dat ging niet helemaal goed. De golf die ik wou pakken slokte me op. Mijn leash (dat touw waar je board mee vast zit aan je enkel) brak af. Toen lag ik zonder board 300 meter uit de kust in golven die massive zijn. Ik begon gelijk naar de kant te zwemmen over het rif. De stroming was zo hard dat ik naar de rivier werd gespoeld. Die revier trekt je naar beneden en tolt je in de ronde (met board is het prima om naar buiten te gaan maar zonder … ). Gelukkig kwam Diego (een van de gasten waar mee ik was) me helpen zodat ik aan zn board kon hangen en weer naar achter de branding gespoeld kon worden door de rivier. Nu kon ik het weer opnieuw proberen om naar de kant te zwemmen en zorgden er dit keer voor om nog meer van de rivier weg te zwemmen. Als een golf kwam dook ik naar de bodem en pakte het rif vast totdat de golf over me heen was. uiteindelijk kwam ik aan op het strand. Een van onze oosterburen was zo aardig om mn board uit het water te vissen. Hij is gelukkig nog in takt. Later kwam de rest uit het water. Een van de andere gasten kwam aan land met een half board. Het waren grote barrelende golven… het was die ene rit meer dan waard! Bij album staan wat foto’s en een filmpje (het zijn er maar een paar en een filmpje.. helaas staat mijn ritje er niet op). Gelukkig heb ik wel van Paul een man uit california een nieuwe leash gekregen.

kijk voor het filmpje van het surfen nog even bij Album !

Dit gedeelte hier voor schreef ik een paar dagen geleden net voordat mijn moeder kwam.

Ik zou mijn moeder dus ophalen en Gwen zou ook komen met een taxi…. maar ik was zo stom om niet op mijn eige telefoon te kijken maar op die van een vriend en die stond een uur later. Ik was dus te laat.

De volgende dag zijn we vroeg gaan surfen en mijn moeder ging gezellig mee. We gingen op een spot waar je 250 tredes naar beneden moet lopen maar dit was geen probleem voor haar :D later gingen we op een spot surfen waar je zelfs 500 tredes naar beneden moet lopen (van 25cm) van een klif. Eindelijk een surffoto. Niet een al te beste maargoed.

We zijn een dagje naar Ubud geweest samen op de scooter. Iedereen vond het natuurlijk mooi om mijn moeder achterop bij mij op de scooter te zien. Er zijn er genoeg die nooit van zn leven op een scooter willen in Bali haha. we zijn daar over de markt gaan lopen en naar het monkey forest gegaan.

De avond voor vertrek zijn we met een heleboel vrienden uit Bali gaan eten en dat was erg gezellig! De volgende dag haalde ik mijn board uit mijn boardbag en kwam er achter dat er een gat van 8 cm in zat tussen mijn vinnen. Het is gebeurd in mijn boardbag want het was niet vochtig van de zee of zo. Ik heb het heel snel laten repareren en daarna in 3 dubbel bubbel plastic laten verpakken. Maar ondanks dat zit er een grote lange deuk in van het vliegtuig maarja :(

We hadden 4 stoelen tot onze beschikking dus de vlucht was super naar australie. we zijn nu bij een vriend van Gwen en het is erg gezellig. Nu Sydney zien!

en vergeet niet je e-mail adres in te vullen onderaan de pagina rechts zodat je altijd op de hoogte bent van mijn posts!

Posted from Surry Hills, New South Wales, Australia.

5 reacties op “Einde Bali Begin Australie!

1. Dank!
    Dus je hebt je Moeder toch weer gevonden na bijna 2 maanden.
    Stoer zo samen op de scooter en wat zullen jullie veel te vertellen hebben!
    Hoe lang blijf je nog bij haar?
    Leuk die foto van dat aapje. Pieter had in Zuid Afrika ook een aap in het wild gezien.
    Vrijdag j.l. ben ik gezellig naar een Wilddiner op de Maas geweest (heren in rokcostuum
    en dames in galajurk). ‘kWas pas over 12 thuis.

Opa slaapt steeds meer.
    Verheug me op je volgende bericht.
    Kus van Omali.

• Beste Bart,
      Bericht in de NRC van 7-12-2011:
      De organisatie van de WK zeilen bij de Australische stad Perth heeft alarm geslagen
      nadat een visser een grote haai had gezien in het gebied waar de races worden gehouden. Toernooidirecteur John Longley maakte gisteren extra voorzorgsmaatregelen bekend.Zo is een helikopter ingezet om de haai op te sporen.Ook worden zeilers die hulp nodig hebben na het omslaan van hun boot niet langer bestraft-
      Langley wil de zeilers zo snel mogelijk uit het water hebben.
      WEES GEWAARSCHUWD !!!!!

2. Hoi Bart en mam,

Wat een verhalen! Ben blij dat je nog heelhuids uit dat water bent gekomen Bart. Hoelang moet je eigenlijk onder water blijven om onder zulke golven door te komen?

Stoer dat jullie samen op de brommer gingen. Dat was vast opzich al een heel avontuur voor mams haha..

Doen jullie de groetjes aan Gwen van ons?